- Status rozwiązany
- Procent zaawansowania:
- Typ zgłoszenia informacja
- Kategoria inne
- Przydzielone do Nikogo
- System operacyjny Windows
- Ważkość Niska
- Priorytet Normalny
- Rozpoznane w wersji
- Do realizacji w wersji Nie zdecydowano
- Do realizacji do dnia Nie zdecydowano
- Głosy 0
- Prywatne Nie
Przydzielony do projektu: Komunikaty
Zgłoszone przez Robert Zawadziński (robert) - 2018-01-24
Ostatnio edytował Robert Zawadziński (robert) - 2018-07-14
Zgłoszone przez Robert Zawadziński (robert) - 2018-01-24
Ostatnio edytował Robert Zawadziński (robert) - 2018-07-14
FS#2714 - Nowe cyberzagrożenie z wykorzystaniem przekierowania połączeń na inny numer telefonu
Ostrzegamy o nowym typie ataku cyberprzestępców skierowanym na klientów bankowości mobilnej.
Informacja zaczerpnięta ze strony mBanku, ale dotyczy także innych banków.
Schemat ataku:
Atak przestępców przebiega w kilku etapach:
- w pierwszej kolejności przestępcy muszą pozyskać dane osobowe swojej ofiary (fałszywe ogłoszenia o pracę, vishing, nieuprawniony dostęp do konta pocztowego, itp.),
- podszywając się pod klienta, kontaktują się z operatorem sieci w celu przekierowania połączeń przychodzących z numeru ofiary na swój numer telefonu,
- kolejnym krokiem jest sparowanie aplikacji mobilnej z kontem klienta na urządzeniu należącym do przestępców poprzez podanie pozyskanych wcześniej danych osobowych oraz przechwycenie kodu autoryzacyjnego w wyniku włączonej u operatora sieci usługi przekierowania połączeń,
- na końcu - kradzież środków z konta z wykorzystaniem aplikacji mobilnej w ramach ustawionych limitów.
Jak się bronić przed takim atakiem?
Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS – zarówno te przesłane od operatora o dokonaniu przekierowania lub włączeniu innych istotnych operacji, jak i bank. mBank wysyła powiadomienia SMS z informacją o sparowaniu aplikacji mobilnej z kontem. Jeżeli nie inicjowałeś osobiście takiej operacji, masz informację, że prawdopodobnie ktoś robi to w Twoim imieniu. Podobnie możesz otrzymywać informacje o zrealizowanych operacjach finansowych.
Masz również możliwość zmiany limitów mobilnych w serwisie transakcyjnym banku oraz limitów na transakcje BLIK poprzez kontakt z konsultantem mLinii.
Jeżeli otrzymałeś powiadomienie o:
- włączeniu przekierowania połączeń przychodzących na inny numer telefonu lub
- sparowaniu aplikacji mobilnej z kontem i nie wykonywałeś tych czynności osobiście - natychmiast skontaktuj się z bankiem.
Uwaga! Włączenie, przez osoby nieuprawnione, usługi przekierowania Twoich połączeń przychodzących na inny numer telefonu, niezwłocznie zgłoś również do operatora sieci.
Informacja zaczerpnięta ze strony mBanku, ale dotyczy także innych banków.
Schemat ataku:
Atak przestępców przebiega w kilku etapach:
- w pierwszej kolejności przestępcy muszą pozyskać dane osobowe swojej ofiary (fałszywe ogłoszenia o pracę, vishing, nieuprawniony dostęp do konta pocztowego, itp.),
- podszywając się pod klienta, kontaktują się z operatorem sieci w celu przekierowania połączeń przychodzących z numeru ofiary na swój numer telefonu,
- kolejnym krokiem jest sparowanie aplikacji mobilnej z kontem klienta na urządzeniu należącym do przestępców poprzez podanie pozyskanych wcześniej danych osobowych oraz przechwycenie kodu autoryzacyjnego w wyniku włączonej u operatora sieci usługi przekierowania połączeń,
- na końcu - kradzież środków z konta z wykorzystaniem aplikacji mobilnej w ramach ustawionych limitów.
Jak się bronić przed takim atakiem?
Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS – zarówno te przesłane od operatora o dokonaniu przekierowania lub włączeniu innych istotnych operacji, jak i bank. mBank wysyła powiadomienia SMS z informacją o sparowaniu aplikacji mobilnej z kontem. Jeżeli nie inicjowałeś osobiście takiej operacji, masz informację, że prawdopodobnie ktoś robi to w Twoim imieniu. Podobnie możesz otrzymywać informacje o zrealizowanych operacjach finansowych.
Masz również możliwość zmiany limitów mobilnych w serwisie transakcyjnym banku oraz limitów na transakcje BLIK poprzez kontakt z konsultantem mLinii.
Jeżeli otrzymałeś powiadomienie o:
- włączeniu przekierowania połączeń przychodzących na inny numer telefonu lub
- sparowaniu aplikacji mobilnej z kontem i nie wykonywałeś tych czynności osobiście - natychmiast skontaktuj się z bankiem.
Uwaga! Włączenie, przez osoby nieuprawnione, usługi przekierowania Twoich połączeń przychodzących na inny numer telefonu, niezwłocznie zgłoś również do operatora sieci.